Awokado – co raz bardziej popularny owoc w naszych sklepach. Jest najbardziej kalorycznym owocem jaki istnieje, a to za sprawą wysokiej zawartości tłuszczu. 100 gramów awokado to 160 kcal, a dla porównania banan, uznawany za jeden z bardziej kalorycznych owoców ma 95 kcal.

Co jest dobrego znajdziemy w awokado?

Dzięki bardzo dobrej kompozycji kwasów tłuszczowych i zawartości fitosteroli korzystnie wpływa na cholesterol! Ponadto zawiera spore ilości potasu, który ma wpływ na regulację ciśnienia krwi. Posiada dużo folianów – cennych dla kobiet starających się o dziecko, a także dla osób borykających się z anemią (kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego wytwarzania czerwonych krwinek). Zawiera też substancję o nazwie zeaksantyna, która korzystnie wpływa na wzrok. Badania wykazały, że osoby spożywające awokado mają wyższy poziom dobrego cholesterolu, zmniejsza się u nich ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego, a także mają niższą masę ciała, BMI i mniejszy obwód talii! (Dreher M.,Davenport A.J. Hass Avocado Composition and Potential Health Effects; Crit Rev Food Sci Nutr 2013 May; 738–750).

Innym ciekawym faktem na temat awokado jest to, że spożywane w połączeniu z pomidorami znacznie zwiększa wchłanianie jednego z cenniejszych składników pomidorów, czyli likopenu (składnika o działaniu przeciwnowotworowym)!

 

Z czym to się je?

Awokado nie smakuje jak typowy owoc, nie jest słodkie ani kwaśne. Rzekłabym, że samo w sobie jest bez smaku. Dopiero z innymi warzywami czy owocami dostaje skrzydeł. Najpopularniejszą formą spożywania awokado jest guacamole (awokado, sok z limonki, czosnek – wszystko zmiksować i gotowe), czyli wytrawny meksykański dip do różnych potraw. Można też je dorzucić do sałatki (koniecznie z pomidorem ;)), czy przygotować w nim jajko sadzone. Świetnie się sprawdza w śniadaniach białkowo – tłuszczowych. Ale awokado można też wykorzystać w wersji “na słodko”, co też ja uczyniłam.

 

Przygotowałam czekoladowy krem z banana i awokado z dodatkiem masła orzechowego.

Składniki:

awokado – pamiętajcie, że awokado powinno być miękkie

2 banany

1 łyżka masła orzechowego – polecam Primavika 100% orzechów

2 łyżki kakao

 

Przygotowanie jest banalne – wszystkie składniki zmiksować 🙂

 

Porcja przygotowana z takich ilości składników to około 830 kcal – zatem nie zjadajcie całego na jeden posiłek!

 

Krem można zjeść sam, z dodatkiem płatków owsianych i jakiegoś owocu, posmarować nim pieczywo czy naleśniki itp. Ja zjadłam go z płatkami orkiszowymi ugotowanymi na mleku z dodatkiem kiwi – co dało całkiem efektowny deser lub śniadanie.

 

Warto zatem włączyć awokado do swojej diety, jest nie tylko zdrowe ale może być też smaczne!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *