Awokado – co raz bardziej popularny owoc w naszych sklepach. Jest najbardziej kalorycznym owocem jaki istnieje, a to za sprawą wysokiej zawartości tłuszczu. 100 gramów awokado to 160 kcal, a dla porównania banan, uznawany za jeden z bardziej kalorycznych owoców ma 95 kcal.

Co jest dobrego znajdziemy w awokado?

Dzięki bardzo dobrej kompozycji kwasów tłuszczowych i zawartości fitosteroli korzystnie wpływa na cholesterol! Ponadto zawiera spore ilości potasu, który ma wpływ na regulację ciśnienia krwi. Posiada dużo folianów – cennych dla kobiet starających się o dziecko, a także dla osób borykających się z anemią (kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego wytwarzania czerwonych krwinek). Zawiera też substancję o nazwie zeaksantyna, która korzystnie wpływa na wzrok. Badania wykazały, że osoby spożywające awokado mają wyższy poziom dobrego cholesterolu, zmniejsza się u nich ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego, a także mają niższą masę ciała, BMI i mniejszy obwód talii! (Dreher M.,Davenport A.J. Hass Avocado Composition and Potential Health Effects; Crit Rev Food Sci Nutr 2013 May; 738–750).

Innym ciekawym faktem na temat awokado jest to, że spożywane w połączeniu z pomidorami znacznie zwiększa wchłanianie jednego z cenniejszych składników pomidorów, czyli likopenu (składnika o działaniu przeciwnowotworowym)!

 

Z czym to się je?

Awokado nie smakuje jak typowy owoc, nie jest słodkie ani kwaśne. Rzekłabym, że samo w sobie jest bez smaku. Dopiero z innymi warzywami czy owocami dostaje skrzydeł. Najpopularniejszą formą spożywania awokado jest guacamole (awokado, sok z limonki, czosnek – wszystko zmiksować i gotowe), czyli wytrawny meksykański dip do różnych potraw. Można też je dorzucić do sałatki (koniecznie z pomidorem ;)), czy przygotować w nim jajko sadzone. Świetnie się sprawdza w śniadaniach białkowo – tłuszczowych. Ale awokado można też wykorzystać w wersji “na słodko”, co też ja uczyniłam.

 

Przygotowałam czekoladowy krem z banana i awokado z dodatkiem masła orzechowego.

Składniki:

awokado – pamiętajcie, że awokado powinno być miękkie

2 banany

1 łyżka masła orzechowego – polecam Primavika 100% orzechów

2 łyżki kakao

 

Przygotowanie jest banalne – wszystkie składniki zmiksować 🙂

 

Porcja przygotowana z takich ilości składników to około 830 kcal – zatem nie zjadajcie całego na jeden posiłek!

 

Krem można zjeść sam, z dodatkiem płatków owsianych i jakiegoś owocu, posmarować nim pieczywo czy naleśniki itp. Ja zjadłam go z płatkami orkiszowymi ugotowanymi na mleku z dodatkiem kiwi – co dało całkiem efektowny deser lub śniadanie.

 

Warto zatem włączyć awokado do swojej diety, jest nie tylko zdrowe ale może być też smaczne!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.